tisdag 4 oktober 2011

du är snart där

Vad ska jag skriva? Det var ett tag sen jag skrev något vettigt, men nu ska jag försöka igen. Idag har jag jobbat från 8.30 till 16.00 och vagnen gick hemifrån klockan 07.14 så det var bara att ta på blåstället och sätta igång. Jag brukar ju skriva om min tanke om att det måste synas att du gör det du tycker om. Det ska baske mig nästan slå gnistor omkring dig och tacksamhet ska infinna sig för att just du får äran att göra detta. Det är min tanke, det är vad jag bygger alltifrån och framförallt tror jag på det. Men det är utmattande i slutet av dagen märkte jag men ändå det är så det måste gå till. Jag har lärt mig under detta året att vara i nuet och jag har lärt mig hur viktigt det är. Jag vet inte riktigt vad jag skriver just nu men en sak vet jag. Jag var på en föreläsning för ett tag sen om entrepenörskap detta ord som väcker lika mycket hat som fascination. Föreläsaren tog upp en intressant teori om motivation och en väldigt enkel sådan. Det handlar om att vi människor är antingen "framtidsmotiverade", det vill säga vi ser målet där framme och dit ska vi. Eller så är vi menade han "från motiverade" vilket innebär att vi vet inte vart vi är på väg men vi vet vad vi är på väg bort från. Jag kan säga att jag är 100% "från motiverad". Jag vet inte hur vetenskapligt förankrad denna teori är men troligtvis inte så jättemycket dock tror jag att med självuppfyllande profetior och selektiv perception så funkar det och det är väl ungefär det jag har (en vacker dag ska jag skriva för er om självuppfyllande profetior). Jag tror vi som vuxna helt enkelt måste inse att allt och alla går att påverka, den dagen du säger eller tänker han/hon ÄR så här, den dagen ska du nog fundera på om tidningstjänst inte är rätt yrke. Ja, jag vet inte hur vettigt det här var men genom att låta lärarstudenter ställas inför frågorna HUR? och VARFÖR tror jag man kan revolutionera svensk undervisning. Det finns ju inga tankar och inga idéer och inom alla områden där man jobbar med att leda människor behöver vi utveckla ledare för gör vi inte det så kommer vi aldrig utveckla följare. Jag vet inte hur vettigt det här var, men det jag försöker tipsa blivande lärare om är samma sak som de tipsade oss när vi först kom till årskurs ett i min utbildning. "Ni måste tänka på er ledarfilosfi, en bas där ni står, vad och hur ni ska göra". Jag har faktiskt ett två sidor långt A-4 dokument med punkter över hur jag som ledare ska agera och detta dokument revideras och nya funderingar tillkommer månadsvis. Det är en sak som står i det dokumentet, utveckling och ofta när jag skriver inlägg här så utgår jag från mina hörnstenar. Jag tycker om personligheter som hänger ihop, människor med personlig integritet och det här tycker jag spotify är delaktiga i att förstöra. Nu för tiden ska man vara så transparent som möjligt för att vara intressant, men i min värld kommer de intressantaste alltid vara de som hänger ihop från tanke till handling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar