måndag 22 augusti 2011

Innan allting tar slut

Hade ingen aning om att klockan var så här mycket. Inte för att det spelar så stor roll egentligen, höll mest på att missa Filip och Fredriks "breaking news". Helt okej var det, men det är fortfarande hästlängder från deras podcast som är varje veckas höjdpunkt.

Anledningen till min diffusa tidsuppfattning beror mest på att jag försöker komma ikapp mig själv inför skolstarten. I början av sommaren hade jag lagt upp en massa forskningspublikationer som jag skulle läsa igenom, det gick bra till och börja med men sen kraschade datorn och de dokument jag hade jobbat med försvann i cybervärlden. Jag har varit bitter och energilös sen dess. Idag hittade jag dock A-4 pappret som jag skrev ner vad rapporterna hette så har suttit och läst mest hela dagen. Började även att gå igenom världens roligaste bok igen "Forskningshandboken- för småsakliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna". Kan vara världens värsta bok men behöver uppdatera minnet igen ska ju snart skriva en c-uppsats. Vet inte riktigt om vad eller hur jag ska göra detta men det ska bli bra och intressant. Läste för övrigt ett citat av Pehr Henrik Ling (han som kom på den svenska skolgymnastiken) i en av mina gamla litteraturvetenskapsböcker (det var ren slump jag lovar). Jag orkar inte återge exakt vad han hade skrivit men jag kan säga att om jag skriver om idrott och genus (som är en tanke) så kommer den texten inleda hela arbetet.

Jämt när jag säger till mina kamrater att jag funderar på att skriva om genus och idrott så tror jag de tycker jag är knäpp i skallen. Det kanske jag är också men det finns något som är så grymt fascinerande i en värld där fördomar styr fakta. Jag tror att idrottsvärlden är en stor inkörsport ifall vi vill förändra samhället. Det var det Pehr Henrik Ling insåg en gång för längesedan och det var det var det jag fann i en bok som kostade 900 kr och ingick i litteraturvetenskapen där en för mig och google helt okänd text var publicerad. Antar att de där litteraturvetar-rävarna kan sin sak de sätter ihop de där böckerna.

Sista året på Sports Coaching programmet tar vid om precis en vecka. Vad jag gör efter detta år är dolt i stjärnorna. Jag kan göra precis vad som helst hur som helst och var som helst känns det som. Jag får helt enkelt vänta ett år och se om det är lika långt till stjärnorna som stjärnorna till mig då.


2 kommentarer:

  1. Jag tycker du ska skriva om genus och idrott. Det är ju jätteviktigt och intressant!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag vill skriva om det här för att jag är väldigt intresserad av det. Det svåra är att det är ett relativt nytt ämne och saknar relevant litteratur. Dessutom måste jag smalna ner det till något specifikt och det är svårt att komma på något. Men jag har ett tag kvar att klura :)

    SvaraRadera