torsdag 22 september 2011

Closing time

Jag känner att jag behöver skriva några rader om det här med att Filip och Fredrik ska supa sig fulla i direktsänd tv. Först måste jag klargöra att jag tycker Filip och Fredrik är det bästa som hänt svensk underhållning utan någon konkurrens egentligen. Sedan måste jag klargöra att det inte handlar om någon moralpanik som till exempel hur kan de glorifiera alkohol i tv när det finns så många som har problem med alkohol. Det handlar inte heller om någon moralpanik om att det finns många unga som ser upp till Filip och Fredrik och kanske tycker alkohol är coolt på grund av det här. Ack, nej. Jag hävdar fortfarande att ungdomsfylla är bland det finaste som finns i livet. Varför äcklar då detta mig nåt så in i soppmärgen? Det har inte enbart med Filip och Fredrik att göra utan det har med allt som händer med svensk underhållning. Jag satt och lyssnade på Magnus Betnér på bandit härom veckan där han intervjuade en prostituerad. Jag fick också mail (skriver man så om man får meddelande på facebook?) av min 17 åriga bror som tyckte det var ashäftigt att Betnér hade haft en prostituerad med i sin show. Jag fattar helt enkelt inte vad som är coolt. Det jag lyckades få ut var att det var någon slags exotism som uppstod bara för att det här hade aldrig gjorts förut. Okej, jag köper det argumentet (även om det var halvkasst, Janne Josefsson intervjuar ju prostituerade hela tiden känns det som). Det finns en anledning. Man måste alltid, alltid fråga sig varför? Varför intervjuar han en prostituerad, varför super sig Filip och Fredrik sig fulla i direktsänd tv? "Jo, för att folk tycker det är exotiskt så klart. Pucko, det sa ju din bror". Precis, underhållning har gått från att sträva efter att vara just underhållande till att vara exotiskt så att folk ska prata om det. Där har vi felet. Bra saker dör och dåliga saker överlever bara för att de är tillräckligt exotiska. "aa, men är de tillräckligt bra så överlever de väl?". Nej, vi kan ta facebook och twitter som exempel, så fort du gör nästa uppdatering så är det förra redan historia. Därför är exotism viktigare än smarthet och underhållning idag. Ett exotiskt tv-inslag kan i bästa fall hamna som ett facebook-meddelande i någon annans inkorg på ett helt annat sätt än vad god underhållning kan. Jag förstår det subtila i detta, vem bestämmer vad som är underhållning? Om det råder någon slags konsensus om att vara full i tv är underhållning så är det väl givetvis det. Men som Claes Månsson en gång så vist sade "matar man människor med skit, så kommer de tillslut att tycka om det".

Jag vet att jag låter som en gammal pensionär och jag vet att jag låter som en psykopat men fan mitt huvud snurrar alltid i "varför?" cirklar. Varför är det en groda som pratar i tungor med i Star Wars det mörka hotet? Varför skämtar slänger de in halvroliga kommentarer varje gång det börjar bli lite känslosamt i Harry Potter filmerna? Varför visar de inte Saurmans död i Sagan om ringen triologin? Detta varför var anledningen till att jag började blogga en gång i tiden och det är därför jag skriver sånna här grejer ibland. Tack för mig.

Imorgon är det fredag igen. Kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar