måndag 19 september 2011

Have you ever had the feeling that no one really knows what you're all about and when you try to show them they all have things to do tonight

Tänkte slå ett slag för Mia Skäringers "Dyngkåt och hur jävla helig som helst". För er som inte sett den ta en titt på Svtplay. Fast det vore ju tråkigt att bara slåss utan att förstå varför man slår. Eller jag kan slå ett slag för Mia Skäringer helt generellt för hon är helt jävla alla superlativ som existerar underbar (fast jag inte är världens största fan av solsidan en helt ok serie inte mycket mer).
http://www.blogger.com/img/blank.gif
Varför vill jag slå ett slag för henne ikväll? Först tänkte jag skriva ett par ord om feminism som jag fortfarande vågar kalla mig för, trots att grabbar alltid ska grabba till det på det där grabbiga viset som gör att grabbar alltid förblir grabbar när en grabb kallar sig för feminist. Ja, ni lär vara jäkligt karismatiska om ni ska kunna påverka mig till att tycka saker jag inte känner, det kan jag ju säga. Försök gärna för ni kommer att misslyckas. Jag har ju tidigare skrivit om feminism både inom min utbildning (idrott och genus som jag läste i somras) och sedan mitt smått legendariska blogginlägg från förra året där jag skrev om Stephan- Mendel Enks bok "Med uppenbar känsla för stil" (läs här om ni vill). Det klart att jag inte är någon hardcore-feminist mest för att jag inte orkar hänga med i debatten, men jag vet vad jag tycker. Jag är förövrigt inte hardcore inom något, hade gärna varit det (hade gärna varit galen fundamentalist också så här riktigt jävla skogsgalen). Men jag kom på vad jag ska skriva om ikväll, från mig till er. Det är inte dagsfärskt, men det är sällan åsikter rotade i 1960-talet. Jag tänkte kommentera Arne Hägerfors utlägg om att ishockey är en lämpligare sport för tjejer för att den är lättare att förstå och sätta sig in i än vad fotboll är. Okej, jag vet att Arne backade här och tog tillbaka det och förklarade att han menade att tjejer kanske inte är lika maniska som killar är när det handlar om sport, men att de kan vara lika maniska om andra saker. PUNKT. Här är det stora, stora kapitalfelet. Jag hatar när människor jämför sig själva med andra, då kan ni förstå varför jag hatar detta. Det handlar inte om vilka som är maniska, det handlar om varför man är maniska. Varför är killar mer maniska när det handlar om att följa ett fotbollslag än vad tjejer är? Ja, en sak kan ha och göra med att man skriver om Zlatan 20 gånger om dagen? "Ja, men Zlatan är ju en fantastisk förebild även för unga tjejer!" Ja, absolut men hur hade det sett ut om man hade skrivit mer om Lotta Schelin än om Zlatan? Skulle vi ha fler fotbollstjejer än killar då och skulle kända mediaprofiler säga att hockey är en lämpligare sport för killar? Ja, vem vet? Hur kan det vara så här då? Makt kallas det. Framförallt tror jag på makt genom ett historieperspektiv och sedan ett glastak starkare än granit. Det vill säga att när det var okej att slå ner någon för att den var svagare så gjorde män det för att komma lite högra upp än alla andra. Sedan när denna var för svag för att kunna slåss själv så kunde han låta någon annan slå åt honom tills den dagen han klev åt sidan och bara lämna över allt till sin beskyddare, and so it goes on. Jag tror med andra ord inte det handlar om hur media rapporterar och jag tror framförallt inte det handlar om genetiska nedärvda koder för vem som är mer lämpad för olika uppdrag. Men vad ska vi göra för att förändra det här då? Ja, ett sätt kan ju vara att till exempel sluta jämföra killar och tjejer. Ett sätt kan vara att sluta vrida huvudet bakåt bara för att en kvinna säger något. Ett annat sätt kan också vara att sluta göra sig ironiska över allt som sägs av kvinnor. Ett annat sätt kan vara att börja prata med varandra utan att försöka vinna eller förlora, helt enkelt utan någon jävla prestige emellan. Sluta spela killar mot tjejer i skolan. "Ja, men de tycker ju det är kul". Tycker de det är lika kul när en kille som är betydligt mycket sämre än en tjej får toppjobbet bara för att man är uppvuxen med en norm om att det är killar mot tjejer? Sluta säga "hur känns det grabbar att få stryk av tjejer?", eller klassikern "haha, du fick stryk av en tjej". Vi måste spräcka glastaket, kompetens är viktigare än prestige, rätt person på rätt plats det är min enda religion.





Jag vet inte om det här inlägget hänger ihop, har nog en lättare feber.

2 kommentarer: